FAQ

Alles wat je nog meer wilt weten over zonnepanelen en laadpalen.

De meestgestelde vragen over zonnepanelen:

Wat is een omvormer?

Een omvormer voor zonne-energie is een omvormer die gelijkstroom (DC) afkomstig van zonnepanelen omzet naar wisselstroom (AC) en op die manier aan het elektriciteitsnet (lichtnet) gekoppeld kan worden. 

Welke type omvormers zijn er?

Er zijn meerdere type omvormers, maar wij werken met voornamelijk twee type omvormers;

String-omvormer is een omvormer die een of meerdere strings parallel van panelen in serie geschakeld. Door de panelen in serie te schakelen verhoog je de DC spanning die de omvormer omzet naar AC spanning. Bij dit systeem zal het zwakste paneel altijd bepalend zijn voor de opbrengst. Deze omvormers zijn over het algemeen wat groter en hangen meestal bij de particulier binnen op zolder.

Micro-omvormer is een omvormer die per twee of vier panelen de omzetting van gelijkstroom (DC) naar wisselstroom (AC) regelt. Deze worden onder het paneel geplaatst en liggen dus buiten. Elk paneel heeft zijn eigen ingang in de omvormer en eigen MPPT. Omdat de micro-omvormer per paneel de DC gelijk naar AC omzet zal er geen hoge DC spanning aanwezig zijn. Wat bij een string-omvormer wel het geval is.

 

Wat is een micro omvormer

En micro omvormer zet de DC spanning (uit het zonnepaneel) om naar AC spanning (wat bij u uit het stopcontact komt) en ligt direct onder het zonnepaneel. Het zonnepaneel gaat direct in de micro omvormer. Daardoor wordt uit elk paneel de maximale opbrengst gehaald en kan individueel gemonitoord worden. Het systeem is niet afhankelijk van de zwakste schakel zoals bij een string omvormer. Als in dat systeem een paneel minder werkt door bijvoorbeeld schaduw val of vuil dan zal dat het hele systeem beinvloeden. Hier heb je geen last van met een micro omvormer.  

Wat is een optimizer?

Een optimizer is een apparaat wat tussen de string-omvormer en het zonnepaneel wordt geplaatst. Elk paneel heeft zijn eigen optimizer. Doordat elk paneel zijn eigen optimizer heeft wordt op deze manier het maximaal vermogen uit het paneel gehaald en heeft zoals bij een serie geschakeld systeem niet het effect dat het zwakste paneel de prestaties van het systeem bepaalt. Daarnaast kan er d.m.v een applicicatie de prestatie per paneel beoordeelt worden. Wij werken met de SolarEdge omvormer met optimizer.

 

 

Wat is Wattpiek (Wp) vermogen?

Wattpiek (Wp) is een meeteenheid voor zonnepanelen die wordt gebruikt om het vermogen aan te geven van een paneel. De panelen worden in een testlaboratorium met lichtinval (1000W/m2), temperatuur (25gr) en luchtvochtigheid getest. Dit zijn de ideale omstandigheden voor een maximaal vermogen uit een paneel. U zult begrijpen dat wij in Nederland nagenoeg nooit 1000W/m2 instraling zullen bereiken.

Kan ik de BTW terug vragen die ik heb betaald voor de installatie van zonnepanelen?

Een particulier die zonnepanelen op of bij zijn woning zonnepanelen heeft geïnstalleerd is in principe ondernemer voor de BTW, indien de energie voor een deel wordt teruggeleverd aan het elektriciteitsnet. Diegene kan daarom de gehele installatie terugvragen. Als SolarSense voor u de installatie uitvoert, zit de BTW teruggave service daar bij in. U hoeft daar niets voor te doen.

 

Wat is salderen en blijft dat bestaan ?

U kunt geld besparen en verdienen met zonnepanelen. Uw zonnepanelen wekken soms meer energie op dan u verbruikt. De teveel opgewekte energie levert u terug aan uw energieleverancier. Dit noemen we terugleveren.

Uw energieleverancier verrekent op jaarbasis de teruggeleverde energie met uw verbruik. Hierdoor wordt uw energierekening lager. Dit proces heet salderen. Als u uiteindelijk meer energie opwekt dan u verbruikt krijgt een terugleververgoeding. De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van uw contract met uw energieleverancier.

De salderingsregeling zoals hij nu is, blijft aan tot 1 januari 2023. Daarna zal de regeling langzaam worden afgebouwd. Vanaf dat moment kun je dus niet meer volledig salderen. Het voordeel dat je ontvangt op je energiebelasting wordt daardoor elk jaar minder. Vanaf 2031 ontvang je als je zonne-energie opwekt alleen nog een vergoeding van je energieleverancier voor de energie die je hebt teruggeleverd. Omdat het steeds goedkoper wordt om zonnepanelen aan te schaffen, blijft het ook zonder subsidie interessant om je eigen zonne-energie op te wekken.

De meestgestelde vragen over laadstations:

Wat is een slimme of domme laadpaal?

Slimme laadpalen kunnen rekening houden met meerdere factoren alvorens hij je auto begint te laden. Hij kan rekening houden met het daltarief (tussen 23:00-07:00 uur) en start met laden in deze uren, zodat het laden zo gunstig (goedkoop) mogelijk is en het energienet ontziet van pieken. Hij kan ook rekening houden met eventueel zonnepanelen die u heeft en deze energie juist gebruikt. Slimme laadpalen kunnen ook de totale verbruik meten in een woning of net. Dit heet “Load balancing” Op deze manier houdt de laadpaal rekening met de maximale laadcapaciteit en zal dus niet meer laden dan mogelijk is zodat er geen beveiligingen afschakelen. De slimme laadpaal wordt in de toekomst nog slimmer. Een domme laadpaal laadt gewoon de accu en schakelt af zodra deze vol zit.

Hoelang duurt het opladen van mijn auto?

Dat hangt af van de laadcapaciteit van de auto en het laadvermogen van de laadpaal en de beveiliging in de meterkast. Stel de accu van je auto heeft een vermogen van 55Kwh en de laadpaal een lever vermogen van 11Kw (3x16A), dan zal de laadtijd +/- 5 uur zijn.

Hoe weet ik wat ik nodig heb voor mijn auto?

Op dit moment is het aanbod elektrische auto heel groot aan het worden en wordt alleen maar groter en zijn er veel verschillende specificaties van de auto’s. Hier vind je alle specificaties van je auto https://ev-database.nl/

Een 1-fase of 3-fase laadpaal?

Laadstations werken op 1-fase of 3-fase. Het vermogen van een 1-fase laadpaal kan maximaal 5Kw leveren en een 3-fase tot wel 22Kw (afhankelijk van de doorlaatwaarde in de meterkast). 

Hoelang heb ik garantie op een laadpaal?

Wij geven 2 jaar garantie op onze laadstations.

Wat is een (back office) abonnement op een laadpaal?

Een abonnement zorgt er voor dat je inzicht krijgt in de kosten en zorgt hier voor de administratieve rompslomp die je bijvoorbeeld hebt als je thuis de laadpaal gebruikt voor je zakelijke auto zodat deze kosten verrekend kunnen worden met je werkgever. Daarnaast worden alle software updates op afstand doorgevoerd en worden eventuele storingen snel gedetecteerd en krijg je op afstand hulp. Wij werken samen met E-Flux die al uw zorgen ontneemt. Hier zitten kosten aan verbonden. Neem contact met ons op voor de tarieven. Uiteraard kunt u er ook voor kiezen om geen abonnement te nemen. Je profiteert dan helaas niet van al deze voordelen.

Wat is load balancing

Load balancing functie zorgt simpel weg voor de balans van je stroom verbruik. Stel je komt na een dag werken thuis en zet de auto aan de laadpaal. Je hebt honger en wilt gaan koken en zet hiervoor je oven aan en de inductiekookplaat. Nog even snel de wasmachine aan, want dan is dat ook maar gedaan. Als al deze apparaten tegelijk aan zouden staan, dan zou het goed mogelijk zijn dat de hoofdbeveiliging aanspreekt en je (gedeeltelijk) in het donker zit. De stroom wordt te hoog voor de hoofdbeveiliging. Bij load balancing wordt er een data kabel aangelegd tussen de slimme laadpaal en bijvoorbeeld de slimme meter. De laadpaal kan nu zien hoe het stroomverbruik is en past het laden aan naar het nog maximaal te besteden stroom. Dus als je klaar bent met koken en wassen dan zal de laadpaal weer volop kunnen laden. Op deze manier zal de hoofdbeveiliging niet aanspreken.

Wat is een Smart Charging Network (SCN)

Dit is een netwerk van meerdere slimme laadpalen op een zelfde netwerk. Deze slimme laadpalen kijken met elkaar naar de beschikbare capaciteit op het elektriciteit netwerk. Dankzij deze slimme techniek wordt het maximaal vermogen verdeeld over de slimme laadpunten. 

Wat is een DC laadpaal

DC is een afkorting van direct current, wat in het Nederlands gelijkstroom betekend. Veel elektronische apparaten thuis werken op gelijkstroom. Deze apparaten hebben een transformator nodig, omdat er uit het stopcontact AC (wisselstroom) komt. Batterijen en accu’s werken ook met gelijkstroom. In de elektrische auto zit een omvormer die van wisselstroom (AC) weer gelijkstroom (DC) maakt en op die manier de accu vol laadt. Die omzetting in de auto kost tijd en energie. Bij een DC-laadpaal komt er DC-stroom uit de laadpaal, wat direct naar de accu stroomt via de snellaadpoort van de auto (CCS of Chademo). Deze manier van laden wordt snel laden genoemd, want de accu kan al met +/- 20 minuten vol zijn. De auto moet wel geschikt zijn voor DC laden.